איך לבחור יין?

לעיתים לא רחוקות עמידה משתהה מול מדפים עמוסי בקבוקים או רפרוף באתר מלא לייבלים לא מוכרים, יכולה להיות חוויה מבלבלת. יש כל כך הרבה בקבוקים, ואתם סקרנים ונכונים לטעום דברים חדשים, אבל מאיפה מתחילים?

יש כמה אלמנטים ביין שיכולים להיות לכם לכלי למיין ולפלס בין המבחר ואף אחד מהם הוא לאו דווקא ארץ המוצא של היין. יש כל כך הרבה סגנונות ותנועות עשייה היום, שאפשר למצוא כמעט כל סגנון בכל מקום. הנה כמה קטגוריות להעזר בהן - 

1. צבע

צבע זה לטעמינו הכלי המרכזי לקטלג יין. בחירה של צבע אומר בהרבה מקרים משהו על הסיטואציה שבה נשתה או הציפייה שלנו מהחוויה הכללית - קליל, לארוחת ערב, לפיקניק בפארק, ליום שמשי במרפסת או לאחר צהריים סגריר על הספה. לחלופין, עניין הצבע בהרבה מקרים מחלק לנו בראש את היינות לקליל או מלא  אבל לפעמים גם יש הפתעות בתחום הזה אז טוב לשמור על ראש פתוח גם כשחשבתם על צבע מסוים - לא כל רוזה הוא קליל בסגנון פרובנס ולא כל אדום הוא מלא עץ וכבד כמו ברולו או בורדו. 

2. יין חם, יין קר (טקסטורה ואלכוהול)

אם אמרנו שצבע יכול לפעמים לייצר את האשליה של כובד או קלילות ביין, אז הנה כמה דברים שדווקא עוזרים לעשות את המיון הזה בצורה יותר מדויקת. אחוז האלכוהול והטקסטורה של היין בפה משפיעים מאוד על תחושת המשקל של היין. נסו לבקש יין עם אלכוהול גבוה או אלכוהול נמוך יותר. לחלופין אפשר להשתמש במילים כמו רזה / שמן כדי לתאר יינות חדים, מינרלים, או עם חמיצות גבוהה יותר, אל מול יינות שמנים יותר שמשאירים אחריהם טעם עוטף וחם יותר בפה. אלו מונחים שנגזרים הרבה פעמים מהמקום שממנו מגיע היין אבל לא כמו שאנחנו רגילים לומר יין איטלקי או יין צרפתי, אלא מדיבור על מקום כחם או קר. בלי קשר לטמפרטורה בה אתם שותים את היין, יש ליינות הרבה פעמים אופי חם יותר או קר יותר, וככה גם התחושה שהם מייצרים לנו בפה ובגוף.

3. קלאסי או עכשווי

לכל איזור יין יש את המיינסטרים הקלאסי שלו מהמאתיים שנים האחרונות, הצורה בה מקובל לעשות את אותו היין מסוג X. ומצד שני בכל איזור יש את המודרניסטים, אסכולות חדשות יותר או אנשים שעושים נגד החוקים. זו אחלה דרך לגלות דברים חדשים בתוך עולמות שאתם כבר אוהבים. פעם הבאה אפשר לנסות לבוא לחנות, לספר על שאהבתם, ולשאול "יש לכם אולי יצרן אחר מאותו איזור שעושה משהו שונה לגמרי? או לחלופין לבקש מישהו שעושה באותו סגנון של היצרן הזה אבל מאיזור אחר לגמרי. קצת כמו לעקוב אחרי חוט ולהגיע למקומות חדשים.

4. זנים

יש זנים עם התנהגות מאוד מובהקת. אם יש זן שאתם אוהבים תמיד כייף לטעום אותו בעשייה ממגוון של יצרנים ומקומות ולגלות לאט לאט מה הסגנון המועדף עליכם

5. תכונת טעם בולטת

יין זה דבר מורכב עם המון סוגים שונים של טעמים. אבל ברוב המקרים יש משהו אחד שיהיה נוכח יותר מאחרים וזו דרך טובה להפריד ביניהם לפעמים ולהסביר מה בא לכם.

  • יינות פרי יציעו תחושת פרי עסיסי מובהקת
  • יינות מינרליים / חמיצות גבוהה יציעו מליחות עשירה ורעננות
  • יינות אדמתיים יאפפו אתכם בארומות של פטריות טבק עור ועשן

6. טאנינים

ביינות אדומים, טאנינים (מולקולה שמייצרת תחושת יובש חזקה בפה) זה כלי מעולה להסביר מה בא לכם. טאניות גבוהה או נמוכה היא אלמנט מכריע באופי של יין אדום וטוב להשתמש בו כדי להסביר מה אתם מחפשים. 

 

עכשיו שיש לכם את הכלים האלה ואת היכולת להסביר מה אתם מעדיפים, הכי כייף זה לקנות יין אצל מישהם שאתם סומכים עליהם ומעריכים ולתת להםלקחת אתכם כל פעם למקום אחר, למשפחה אחרת, לטעם אחר.