זנים מוזרים אחרים

יש לנו לא מעט זנים יחודיים בפורטפוליו - ענבים שכמעט נעלמו מן העולם פעם, או אחרים שפשוט טרם זכו לתהילה. הנה כמה זני ענבים אזוטריים שאנחנו אוהבים:

 

  • קוקוצ'יולה - Cococciola
    זן ממקור אברוצזה, כלומר ממחוז אברוצו, שעודנו מתועד בפרים מתחילת המאה ה-20. אין הרבה מחקר שמעמיק בזן הלבן האיטלקי, אבל ידוע שלעיתים יכולים לכנות אותו קאצ'יולה או קאקאצ'יארה. זה זן שמאוד קשה למצוא גם היום, ורק בשנים האחרונות צצים יינות זניים ממנו. הגפן מאוד פרודוקטיבית גם ביבול שהיא נותנת בכרם וגם בכמות יין שנותנים האשכולות בסחיטה. הקוקו של יקב למידיה נגמר, אבל הוא היה הקוקוצ'יולה הראשונה בארץ, ושמור לו מקום מיוחד בלב שלנו. 

  • טימוראסו - Timorasso
    עוד איטלקי בהיר עור ואנונימי אבל הפעם מהצפון. הטימוראסו מגיע אלינו מפיימונטה בצפון איטליה, וגדל באופן מסורתי גם  בגבול של המחוז עם ליגוריה השכנה. זה זן עתיק שיודע להעניק ארומטיות רבה ליינות ובשנים האחרונות זוכה להכרה בזכות היכולת לייצר יינות לבנים שמתיישנים לעילא. הוא לא דומה לשום דבר שאנחנו מכירים לרוב מלבנים איטלקיים ובטח ששונה מהלבנים הקלילים וההדריים שמגיעים מגאבי במחוז הזה. דווקא הטימוראסו עומד כלבן זקוף ועצומתי לצד האדומים הנודעים של המחוז, ברברה, ברולו וברברסקו. דרתונה 218 של יקב ואלי יוניטה הוא יין מצוין גם לטעום וגם בשביל לשמור לעתיד ולבדוק את הטענות. 

  • מלבזיה די קאנדיה - Malvasia Di Candia
    בכתבים ישנים מתייחסים לזן הנדיר כאל סוג של מלבזיה שהוא מוסקט. "מלבזיה מאלכסנדריה" נכתב בספר מראשית המאה הקודמת, ובאמת הזן הארומטי הזה שופע ארומות של פירות טרופיים אקזוטיים ועשירים - מנגו, ליצ'י, פסיפלורה, ואננס. אצלנו אפשר לטעום את הזן הלבן בעשייה כתומה של פודרה פראדארולו. אין ספק ש VEJ ביאנקו אנתיקו הוא יין חד פעמי לטעימה, ואהוב מאוד על ידי לקוחות רבים. עוד נאמר על הענב הזה שהוא גם מצטיין בעשייה של יינות מבעבעים ואיך לא, יין קינוח.