גאורגיה למטייל - מאיפה מתחילים?

גאורגיה היא מדינה קטנה ורוחבית, ובדומה לישראל יש בה מגוון גדול של גאורגפיות ותתי אקלים. פרט לטביליסי הבירה, אפשר להתייחס אליה כמחולקת ארבעה חלקים עיקריים - 
  • המזרח, מחוז קחאטי
  • המערב, שכולל את מחוז קרטלי המרכזי, אימרטי וסמגרלו
  • החוף שלאורך הים השחור
  • האיזורים ההררים, המחוזות 

כמה מילים על כל איזור, כדי לעזור לכם לבנות טיול מושלם. 

קחאטי, המחוז המזרחי, גובלת עם אזרבייז'אן ורוסיה. היא מתחילה כעשרים דקות מזרחה מטביליסי ונגמרת בקודקודה המזרחי הקיצוני של הארץ. זה המחוז החם והיבש יותר של המדינה עם בצירים שמתחילים באמצע אוגוסט וימים שמגיעים ל- 42 מעלות. זה גם המחוז שמייצר את רוב היין של המדינה או כפי שהיא משווקת - מחוז היין של גאורגיה. 

קחאטי היא הבית של היינות הכתומים המסורתיים, ונהוג למצוא בה יינות כתומים - לרוב מענבי קציטלי או מצבנה - בהשרייה מאוד ממושכת של כמעט שנה. נהוג לשתות את היינות האלה לצד מצבדי Mtsvadi של שיפודי חזיר צלויים על זמירות של ענפי גפן. 

המערב של גאורגיה שונה בנופיה מהמזרח מאוד. קרטלי המרכזית מציעה שינוי פחות מהותי ונראית קצת כמו המשך של טביליסי והמזרח, אבל אימרטי וסמגרלו הם מחוזות ירוקים יותר, כמעט טרופיים למראה לפעמים. נדמה שיש הרבה יותר עמקים וואדיות במערב ושהיא יותר לחה ורטובה - לא קשה למצוא נהרות שחוצים פתאום את הישובים השונים. היינות גם הם קרים יותר , לרוב גם רזים יותר והמסורת של יינות כתומים פה שונה ובדרך כלל מציעה השרייה קצרה יותר של כ 3-4 חודשים על הקליפות. 

החוף שלאורך הים השחור שונה מאוד מהים שלנו - החול השחור והים הסוער והקר מרגישים לא מחונכים לעומת החוף המאולף שלנו. ובכלל, מקומות שהם בין ים להר יש להם קסם משלהם. המחוזות של גוריה ואג'ארה מציעים גם חוויה קולינרית ייחודית עם כמה מהמנות האהובות ביותר במטבח הגאורגי כמו לוביו שעועית עם חזיר מעושן מבושל בכלי חרס. גם זני הענבים והיינות שאפשר למצוא במחוזות האלה הם יוצאי דופן. 

האיזורים ההרריים של המחוזות טושטי וסוונטי הם הרפתקאה אחרת מכל אלו. הכבישים להרים הגבוהים של גאורגיה נפתחים באביב ונסגרים באוקטובר לפני שהשלגים מתחילים, אחרת עלולים להתקע למעלה. העלייה לישובים האלה לוקחת מספר לא מבוטל של שעות בכבישי עפר לא רשמיים שמטפסים לאט את ה 3000-4000 מטרים של רכסי ההר. לטושטי עולים ממזרח, לסוונטי עולים מהמערב. עבור חלק, זו מוגדרת נסיעה טיפונת מלחיצה אבל ההגעה חושפת את אחד המקומות הבתוליים והיפים בעולם, עם נהרות זורמים, סוסים דוהרים וטבע פראי ושופע. מומלץ לפנות כמה ימים לנסיעה להרים וגם אם אתם לא בעניין של טרקים מובטח ביקור משגע - תתמתחו על הערסל עם ספר טוב ותנו לנוף המרהיב לעטוף אתכם. 

יהיה קשה מאוד להספיק את כל המנעד הזה בחופשה קצרה. במקום לנסות, תבחרו מסלול - מהמערב לים, מהמערב להר, מקחאטי להר - ותתרפקו על כל דקה בדרך.