איזורי היין של אוסטריה

השנים האחרונות העלו את היינות האוסטריים על תושבת של כבוד: יש להם נציגות גדלה במסעדות וברים מובילים ברחבי העולם והמדינה האלפינית היא ביתם של כמה מהיקבים הטבעיים הכי מדוברים היום. כאלה שלקחו מסורת בנאלית יחסית ובנו עליה מצוינות וחדשנות. גם כמה מהיקבים הכי מבוקשים נותרו קטנים יחסית ומייצרים כמה עשרות אלפים של בקבוקים בשנה. 

איזורי היין של אוסטריה מתרכזים בחלקה המזרחי של המדינה. המחוז הראשון מתחיל בצפון, דרומית לצ'כיה, דרך הגבולות עם סלובקיה והונגריה במזרח ועד סלובניה בדרום. 

  • המחוז הכי צפוני באיזורי היין של אוסטריה נקרא Niederösterreich.

ניידראוסטארייך, או באנגלית אוסטריה התחתונה, כוללת 8 תתי איזורים שסובבים את וינה הבירה בצפון מזרח המדינה. זה אזורים שמוכרים בעיקר בזכות ריזלינג וגרונר ולטלינר. אבל כל המחוז הזה מחולק לשני חלקים עיקריים שהם מאוד שונים אקלימית - חלק אחד שממוקם מעל נהר הדנוב וזוכה לאקלים יותר קר מצפון וחלק אחר שהוא קצת יותר מתחת לנהר והאקלים שלו יותר אטלנטי, מרובה רוחות ולח קצת יותר. לכן בתוך 8 התת איזורים  יש מגוון גדול של נואנסים לזנים האהובים האלה שנותנים טון מאוד שונה בכל אחד ואחד מהם. הגרונר ולטלינר שמייצג כ- 30% מהנטיעה הלבנה במדינה, ואחריו הריזלינג והוולשריזלינג שמובילים בנוף. 

כאמור, האיזור הזה של הניידראוסטארייך מזוהה בנוכחות של נהר הדנוב שמתחיל בגרמניה, חוצה אותו לאורכו את המחוז לאורכו וממשיך לעבור בעוד שמונה מדינות לפני שהוא נשפך באוקראינה אל הים השחור. בזכות ההרים התוחמים של סלובקיה היינות שמגיעים מהאיזור הזה נחשבים הכי רעננים וקלילים שיש לאדמת אוסטריה להציע. אין ספק שהיינות של אנה ומרטין ארנדורפר למשל מביאים לחזית את כל היופי של העשייה באיזור הזה. עם שורשים וותיקים ומסורתיים אבל בעשייה חדשנית של ייננות חכמה ובת קיימא הם מייצרים כמה מהיינות הכי כייפים בקמפטל.

  • המחוז שעוקב לניידראוסטארייך, והמוכר במחוזות היין של אוסטריה, נקרא Burgenland.

בורגנלד כוללת חמישה איזורי יין. היא ידועה במרחבים שטוחים ופתוחים, אוויר חם יותר משיש בניידראוסטארייך הצפונית, ואדמות חול, גיר, סיד וחצץ בריכוזים שונים. חלק גדול מהאקלים במחוז מושפע מאגם נוייסידלזה שהוא מיקרוקוסמוס של טרואר - איזור כל כך שטוח שצוחקים שגם עשרה מטרים גובה נחשבים בה לגבעה. הנהר משפיע מאוד ביכולת שלו לאגור חום במהלך היום בקיץ ולשחרר אותו לאט במהלך הערב. נוייסידלזה נחשב איזור היין הנחשק והיקר יותר של המחוז עם דומיננטיות של ענבים אדומים. היינות של יודית בק ושל גוט אוגאו מפוסלים היטב באדמתה של בורגנלנד וממחישים היטב את הטרואר המקומי.  בורגנלנד היה המחוז הראשון לעגן אזורי יין באוסטריה. 

  • האיזור השלישי והאחרון הוא מה שמוכר כסטיריה או בשמו האוסטרי Steiermark.

אחרי נסיעה ממושכת במרחבים פתוחים ושטוחים ההגעה לסטיריה מיד עושה רושם אחר - גבעות גבעות כמו גיבנות הר קטנות בגבהים של 200, 300 ובמקומות אחדים 700 מטר.
סטיריה מחולק לשלושה איזורי יין ולטעמנו זה מחוז שמביא את היינות הכי מעניינים במדינה. יש יינות שמצליחים להיות משהו לגמרי חדש, עולם אחר של טעמים וערכים, כמו לראות פתאום מבנה של גאודי בברצלונה ולהבין שבניין יכול להראות לגמרי אחר מכל מה שדמיינו. ככה הרגשנו בגאורגיה וכך קרה גם עם היינות של ספ ומריה מוסטר, ואוולד וורליץ' בסטיריה. עולם חדש נפתח. 

תלחצו כאן אם בא לכם לקרוא עוד קצת על היינות האוסטריים שלנו >>