יין טבעי ישראלי

הרבה פעמים אנחנו נשאלות על ידי חובבי הז'אנר בארץ - האם יש יין טבעי ישראלי? אז התשובה היא כן , אבל לא הרבה. הנה סקירה קצרה של התעשייה הטבעית המקומית.

 יותר קשה לעשות בארץ יין טבעי. מכמה סיבות. 

ראשית כי קשה מאוד להיות בעלי אדמה בישראל. זו כנראה הבעיה הכי ייסודית כשזה מגיע לחקלאות מהסוג שהאיטלקים קוראים לו "מציאות קטנה". יקבים משפחתיים קטנים או של יצרנים צעירים שקונים פיסת אדמה ועושים את הכל מהנטיעה ועד הבקבוק הסופי. 

שנית, אלו שכן בעלי אדמה ורוצים לנסות לתחזק אותה בשיטות סביבתיות של חקלאות ביודינמאית מקיימת, זוכים לאפס תמיכה כלכלית בישראל. לעומתם הקולגות שלהם בחול כמו היצרנים שלנו יכולים למצוא הרבה מקורות תמיכה שמטרתם לעודד עשייה סביבתית ומקיימת.

שלישית, קהילה. היצרנים הבודדים שכן עושים פה יין טבעי וחקלאות סביבתית היו, עד לא מזמן, די לבד. לא בטוח שהיה להם מספיק עם מי להתייעץ או במי להעזר כדי לפלס את הדרך הזו - איך מתמודדים עם מזיקים מסוימים באקלים הספיציפי שלנו ללא ריסוס? ידע על שימוש בזני מורשת, התמודדות עם תסיסה ספונטנית וכו 

ומצד שני , זה לא שהיו פה הרבה אנשים שהתעניינו בעשייה של יין טבעי. תרבות היין של שיראל תמיד לקחה דוגמה מתרבות היין הקלאסית של העולם הישן וצרפת בפרט, ורק בשנה האחרונה אפשר להרגיש ניצני התעניינות ביקבים הגדולים בכל הנושאים של יין כתום, פט נט ומה שהם מכנים "יין בר קיימא", מה שזה לא אומר. 

מי שכן פועלים פה בשיטות שאנחנו אוהבות ומכבדות עושים את זה במאמץ רב כנגד כל הסיכויים, וכל אחד מהם חלוץ בתחומו. 

יקב עבייה 
היקב של היינן יוסי יודפת הוקדם בשנת 2006 ולקח את דרכו האקולוגית די מהר. היום הוא עושה יינות לחלוטין בתסיסה ספונטנית בלי גופרית כמעט בכלל או עם מעט מאוד, ומגדל את כל הכרמים בשילוב של פרקטיקות ביודינאמיות וברות קיימא. הוא ממקום בגליל המערב והוא למעשה היינן הטבעי על מלא הראשון וכנראה עדיין היחיד בישראל. 

יקב חרשים 
הפרוייקט המשותף של יובל וגד בני היישוב הפך להיות מיצג לכרמים הביודינאמיים היפים ביותר בארץ. הם אמנם פחות מתחברים לכותרת של יין טבעי, ושומרים על עשייה בתסיסה ספונטנית ועם תוספת מינימלית של גופרית. הכרמים שלהם ללא ספק שמים אותם במקום ל כבוד בעשייה המקומית. 

עמית טולדו 
לצד יוסי יודפת , עמית טולדו הוא בלי ספק היינן השני שטרם הכי הרבה לקידום של עשייה טבעית בישראל. היינות שלו ב 2020 שהיו ללא תוית ורק רשמו את שם היין ושהוא ללא תוספת גופרית, משכו הרבה תשומת לב, ובכלל ניכר שהוא עושה דברים מאוד בדרך שלו. יינן מקצועי וחסר פשרות ועם זאת שפועל בחיבור מאוד גדול לאינטואיציה וליצירה שלו. לעמית אין כרמים משלו ולכן נאלץ תמיד לעבוד עם כרמים שהענבים בהם לא נופלים לקטגוריה של אורגני / ביודינאמי / טבעי. את היינות הוא מייצר ביקב רמות נםפתלי שמשמש לו כיקב שירות. העשייה שלו ביקב טבעית לחלוטין אבל הענבים לא מאפשרים לקרוא לזה יין טבעי לגמרי לפי הגדרות והסכמות בינלאומיות.
בקרוב הוא צפוי להתחיל לעשות את היינות שלו באי סמוטרקי ביוון, ואין ספק ששווה לחכות ולראות מה יוציא תחת ידיו כשכל התהליך עכשיו בשליטתו מא' עד ת'. מרגש. 

יקב וורטמן
מזה שנתיים שהיקב המשפחתי שממוקם על הכרמל משחק עם הגבולות של העשייה הייננית שלהם. את הכרמים הם הפכו לאורגניים כבר לפני עשור אבל היום אפשר למצוא אצלם יינות בתסיסה ספוטנטנית , ללא תיקונים ועם תוספת מינימלית של גופרית דו חמצנית. הסמיון 2020 שלהם היה אחד היינות שהכי אהבנו מהבציר המקומי של אותה שנה. 

יקב פילוקליה
היקב של סארי חורי בבית לחם עושה יינות מכאן. יינות מענבים של כורמים פלשתינים מכרמים בני 100 שנה ויותר שגדלים בשיטות מסורתיות ללא השקייה וללא ריסוס. הענבים כולם מזני מורשת ילידיים למקום, וחלק מהיינות גם עוברים יישון בכדי חרס שנעשים במזרח ירושלים. בודדים היקבים שעושים משהו עם כל כך הרבה מסורת במחוזותינו. היקב עושה מעט יין ומנסה לשמור על עבודה רציפה בכרם וביקב גם בין המצורים התכופים על בית לחם. אז לא תמיד אפשר למצוא בקבוקים שלהם אבל בהחלט כדאי להתאמץ. ואם אתם חובבי ערק אז זה של פילוקליה הוא בלי ספק הטוב בארץ. 

יקב רוזה 
יקב רוזה הוקם בשנת 2012 על ידי אייל ויוחאי והוא פועל היום בכפר מנחם בשפלת יהודה. בדומה לעמית טולדו גם יקב רוזה סובל מאותה בעיה של חוסר באדמה ולכן הם חלק מהענבים של היקב מגיעים ממקורות של חקלאות קונבנציונלית. לעומת זאת כל ענבי הקיריניאן שלהם מגיע מהכרמים של יוסי יודפת מיקב עבייה. היינות ביקב טבעית לחלוטין וזה באמת אחד מה Garage Wines האמיתיים שיש, יקב קטן שצמח מתוך חבית וחצי בחצר הבית לכדי צמד שעושים יינות אמיתיים עם נשמה והרבה התנסות. 

יקב צוף 
יקב צוף הוא יקב משפחתי קטן שממוקם ליד ערד. כל היינות מגיעים מענבים של המשפחה שגדלים אורגנית והיינות נעשים ללא תוספים או תיקונים. הזנים הנטועים הם זנים בינלאומיים קלאסיים כמו מרלו, קברנה סוביניון, פטיט סירה , סנג'יוביזה ועוד.