לא על העץ לבדו - קבאברי, אמפורה ומה שביניהם

הרבה יצרנים טבעיים לא אוהבים להשתמש במיכלי עץ. בטח שלא בעץ חדש, שמאפיל בטעמיו על היין, ולעיתים גם לא בעץ שהוא מיובא, שאין לו שום קשר לטרואר ולאופי המקום. אז נכון שעד היום זה המיכל העיקרי ששמענו עליו להתססה ויישון של יין אבל יש עוד עולם שלם של מיכלים שנהוג להשתמש בהם. חלקם מסורתיים יותר, חלקם מסורתיים פחות, אבל כולם מעניינים ובעיניי הרבה יצרנים, גם פחות דומיננטיים בטעם ונותנים יותר מקום לענב. 

  • כדי חרס - קבאברי / אמפורה

    כדי החרס הם המיכל העתיק ביותר להכנת יין. האמפורות האירופיאיות והמקור, הקבאברי הגיאורגי, שניהם בצורת של טיפה הפוכה, רק שבגאורגיה נהוג לקבור את הכדים מתחת לאדמה ובאירופה נהוג להחזיק אותם על חישוקי ברזל מעל לאדמה.

    כדי חרס יכולים לנוע מגדלים של 250 ליטר ועד 2500 ליטר ובמקרים בהם הם באים מחימר של המקום ומהאדמה עצמה הם גם נחשבים בעיניי רבים לחומר הכי טבעי להתסיס בו את היין. 

    יש שחושבים שהחרס יכול לתת טעם מעט מעושן ליין. אופן השמירה עליו וההגיינה חשובה מאוד. הכדים לרוב מצופים מבפנים בדונג או שעוות דבורים ונשמרים בין שימוש לשימוש בציפוי של אבן גיר שמונעת התפתחות של פטריות ובקטריות. 

    זהו מיכל יקר שכשהוא גדול גם מאוד קשה להזיז אותו ממקום למקום, בטח במסורת הגאורגית בה הכדים קבורים ויכולים להאריך עשרות שנים. 

  • בטון
    אחד מכלי ההתססה החביבים עלינו. מדובר במיכלים גדולים שמכילים בדרך כלל 1000 ליטר לפחות. הבטון נוטה לייצר טעם מאוד נייטרלי ולאפשר לפרי לצאת במלואו. 

    הבטון הוא מסורתי במדינות כמו פורטוגל וארגנטינה והיום אפילו יש חברה שעושה בטון בצורה דמוי ביצה שהיא משהו בין כמפורה עגולה למיכלי הבטון הגדולים המרובעים המוכרים יותר. 

    כמו החרס מדובר במיכל יקר וכבד מאוד שקשה מאוד לטפל בו ולנקות אותו לעומת מיכל נירוסטה למשל, ולעיתים אצל יצרנים צעירים יותר שעושים יין ביקבים אורחים או ביקבים שאין להם תקציבים גדולים עדיין, עניין המרחב, העלות והתפעול יכולים להיות משמעותיים מאוד.

  • נירוסטה
    מיכלי נירוסטה הם הכי נגישים, זולים יחסית וקלים לתפעול ותיאורתית הם גם אמורים להיות מיכלים נייטרלים באופן יחסי למרותש זה לא משהו שכולם מסכימים עליו. זה מיכל שמעביר חום או קור הרבה יותר בקלות ולכן יהיה מושפע יותר מהאקלים החיצוני ובאמת יש משהו בנוכחות שלו שהיא קלילה יותר. זה המיכל הכי נפוץ לתהליכי התססה ויחד עם עץ גם לתהליכי יישון קצרים. 

  • זכוכית
    כן, זכוכית!