קציטלי, קראחונה, ציצקה ומצבנה - זני ענבים מגאורגיה

גאורגיה היא לא רק תרבות היין העתיקה בעולם אבל גאורגית היא גם אחת השפות העתיקות בציביליזציה. ויש בה לפחות 3 או 4 צלילים זרים לחלוטין לדוברי שפות המערב. לכן לא פלא שמפגש ראשון עם שמות של זני ענבים גאורגיים זו חוויה שוברת שיניים אבל מרגע שמתרגלים והרתיעה הראשונים עוברת מגלים שפה עגולה ומרקדת כמו תורכית עם חיתוכים של סייף מיומן כמו הרבה שפות באסיה.

גאורגיה היא המדינה עם הכי הרבה זני ענבים ביחס לשטחה, ויש בה יותר מ- 500 זנים ילידיים שמעולם לא שמעתם עליהם. בתקופת השלטון הקומוניסטי של ברית המועצות הרוסים הותרו רק 4 זנים לנטיעה והמגוון הביולוגי של הרבה זנים אחרים נפגע משמעותית. היום, אחרי תהליך ארוך מאוד והרבה כסף שהוקדשו לשחזור ושימור זנים ילידיים יש בה יותר מ- 450 זנים בשימוש. הנה כמה מהפופולריים ביותר או כאלה שאנחנו אוהבים במיוחד. אם שם הענב לחיץ הוא יוביל אתכם ליין אצלנו שעשוי מאותו הזן. 

  • קציטלי - Rkatsiteli 
    זן לבן שגדל בעיקרו במחוז קחאטי שבמזרח גאורגיה. זה הזן הכי פופולרי בגאורגיה ואחד מהארבעה שהותרו לנטיעה במהלך ברית המועצות. זה ענב נמוך יחסית בטנינים ועם חמיצות גבוהה, שנעשה בעיקר להכנת יינות כתומים מסורתיים שם הוא מקבל פה יבש מאוד, טאני במידה, אלכוהול בינוני וחמיצות בינונית ומעלה. החמיצות הגבוהה עוזרת מאוד ליינות הכתומים המסורתיים להאריך ימים. היום אפשר למצוא נטעיות של קציטלי גם במקדוניה ובארצות הברית.  

  • צוליקאורי - Tsolikauri
    או בקיצור, צולי. 
    זן לבן שגדל בעיקר באימרטי במערב גאורגיה. גם הוא היה אחד מארבעת זני הקומוניזם ועל כן מהמוכרים והנפוצים ביותר במדינה, ומייצג 80% מהכרמים במערב. הזן נוטה לייצר יינות לבנים או כתמתמים חדים עם טעמי פרי בולטים כמו תפוח ירוק, הדרים ואפרסק. 

  • מצבנה - Mtsvane
    זן לבן שגדל בעיקרו במחוז קחאטי במזרח גאורגיה והוא הלבן השלישי והאחרון בארבעת הזנים שהותרו לנטיעה בתקופת ברית המועצות. מצבנה בדרכ משמש לתוספת בבלנד של יינות כתומים מסורתיים מהמזרח יחד עם קציטלי. בצורתו המודרנית יותר הוא נעשה לפעמים כיין לנן זני

  • צ’ינורי - Chinuri
    מהמילה צינבולי שלפעמים גם עוד משמש שם שני לזן הזה, משמעו מצוין, או ראשון במעלה. ובגדול זה די מתאר את התחושה של גאורגים לזן הזה. הענב הלבן מגיע ממחוז קרטלי שסביב טביליסי וידוע כמייצר יינות לבנים מלאי פרי ומינרליות, עם פרחוניות, עשבוניות וקצת אגוזים. זה ענב עם חמיצות גבוהה ויכולת לייצר יינות מורכבים שמתיישנים יפה. 

  • קראחונה - Krakhuna
    ענב לבן מאימרטי במערב גאורגיה. יש לענב קליפה דקה ובדרכ משתמשים בו יותר לייצור יינות כתומים. הזן הזה נוטה לתת ארומות של בננה בשלה, דבש ואפרסקים וליינות כתומים מהזן הזה בדרך עלל יש טאניות בינונית ומעלה.

  • ציצקה - Tsitska
    יחד עם קראחונה זה אחד הזנים הלבנים הנפוצים ביותר במערב גאורגיה. ציצקה בדרך כלל נעשה לייצור יינות לבנים צלולים, חדים עם תפוח עץ ירוק, אגס, עשבוניות ירקרקה ומינרליות צורית. 

  • קיסי - Kisi
    ענב לבן ממחוז קחאטי המזרחי שגם הוא משמש כמעט לגמרי לייצור של יינות כתומים. זה זן שכמעט ונכחד במהלך השלטון הקומוניסטי ועתה לאט לאט חוזר לשימוש רחב במחוז. זה ענב שמייצר יינות כתומים שופעים ארומות ועשירים יותר מהקציטלי - פריחה, דבש, אפרסמון, אגס, תפוז, ליים, מנגו אגוזים קלויים ומשמש. 

  • שאבקאפיטו - Shavkapito
    ענב בצבע סגול כהה שגדל בעיקר במחוז קרטלי המרכזי , סביב טביליסי. זה ענב שיודע לעשות אדומים קלים עם פרי אדום, סגול, תיבול, וגוף מלא, ועד יינות יותר מאסיביים עם ארומות של עור, עשן ואדמה. 

  • טאבקברי -  Tavkveri
    ענב בצבע ארגמן שגדל סביב כיירת הולדתו של סטלין, גורי. זה ענב שמזכיר קצת פינו נואר, הוא עדין ופירותי עם חמיצות גבוהה וטאנינים נמוכים, ומתאים מאוד גם למבעבעים ואדומים קיציים. 

  • ספארבי - Saperavi
    אחרון חביב, הדובדבן של יינות אדומים מגאורגיה, הזן האדום הפופולרי ביותר במדינה. ספראבי הוא הזן האדום היחיד שהותר לנטעיה בתקופה הקומוניסטית. ספראבי משמעומשהו שאפשר לצבוע איתוובאמת, הזן הזה הוא מהבודדים בעולם שהפיגמנטים של הצבע נמצאים להם בבשר הענב ולא רק בקליפות. לכן הוא נוטה לייצר יין שחור. זה זן טאני שנותן יינות עם אחוז אלכוהול גבוה, תבלון, שזיף, פירות יבשים, ליקריץ, עור, שוקולד, אדמה ופירות יער. דווקא אצלנו הוא נעשה על ידי יקב לפאטי בהתססה קרבונית ועדיין הוא נותן יין מלא פרי שחור, קצת תיבול, פלפל, והרבה אדמה, שוקולד, ועור.